Route 66 zelf rijden, hoe doe je dat?
Wie Route 66 zelf wil gaan rijden zal al gauw merken dat dit nog niet zo eenvoudig is. Dit komt omdat Route 66 officieel niet meer bestaat en dus niet op wegenkaarten en navigators te vinden is. De wegen die vroeger samen Route 66 vormden bestaan nog wel, maar je hebt specifieke informatie nodig om de route te rijden, zonder op een doodlopende weg of een (snel)weg te belanden die niet tot Route 66 behoort.
Geschiedenis Route 66
Toen aan het begin van de vorige eeuw de auto een populair vervoermiddel werd in Amerika werden steeds meer straten geasfalteerd. In het begin zat er weinig structuur in dit wegennet, daarom werd in 1926 het ‘Federal Highway System’ geïntroduceerd, waarbij bestaande wegen als het ware aan elkaar werden geknoopt en routenummers kregen. Ook Route 66 is op deze manier ontstaan en werd een route die van Chicago naar Santa Monica liep. Alhoewel Route 66 niet beschouwd werd als een hoofdroute (die hadden een 0 op het einde, zoals bijvoorbeeld Route 50 en Route 60), werd de weg toch al snel populair, vooral onder werklozen die tijdens de Dust Bowl van de jaren 30 naar het westen trokken, op zoek naar een nieuw bestaan.
Erick, Oklahoma
De hoogtijdagen beleefde Route 66 vanaf het midden van de jaren 50, toen steeds meer mensen een trotse autobezitter werden. Vanaf eind jaren 50 werd het gehele wegennet van de Verenigde Staten echter opnieuw geherstructureerd, waarbij langs veel bestaande routes snelwegen (‘highways’ en ‘interstates’) werden aangelegd. Ook naast Route 66 werden Interstates aangelegd, te weten I-55 van Chicago naar St. Louis, I-44 van St. Louis naar Oklahoma City, I-40 van Oklahoma City naar Barstow, I-15 van Barstow naar San Bernardino en I-10 van San Bernardino naar Santa Monica. Omdat de meeste automobilisten het liefst de snelweg namen werd Route 66 steeds minder populair. In 1985 werd Route 66 officieel verwijderd uit het ‘United States Highway System’, en is dus sindsdien niet meer op wegenkaarten te vinden.
Route 66 hoogtepunten
Galena, Kansas
Ondanks dat Route 66 dus officieel is opgeheven kun je nog wel over Route 66 rijden, want de wegen die vroeger samen Route 66 vormden bestaan voor een groot deel nog steeds, alleen heten ze anders. Bovendien zijn langs Route 66 nog steeds enorm veel bezienswaardigheden uit de gloriedagen van Route 66 te vinden, want inwoners van de dorpen en steden waar Route 66 vroeger doorheen liep doen er nu alles aan om de relikwieën die nog overgebleven zijn uit de gloriedagen van Route 66 zorgvuldig te bewaren. Veel oude tankstations zijn prachtig gerestaureerd en er zijn veel motels, restaurants en winkels die uit de tijd van Route 66 stammen of Route 66 als thema hebben die absoluut tot de Route 66 hoogtepunten van je reis behoren.
Route 66 rijden met de auto, motor of camper
Dwight, Illinois
Route 66 bestaat niet meer, dus als je Route 66 wil gaan rijden met de auto, motor of camper kun je geen borden volgen waarop Route 66 staat aangegeven. Sommige delen van het voormalige Route 66-netwerk zijn echter wel gemarkeerd als ‘National Scenic Byway’ en sindsdien weer op wegenkaarten verschenen onder de naam ‘Historic Route 66’, en ook staan er langs de route vaak borden met daarop ‘Historic Route 66’ vermeld. Toch kun je op deze kaartaanduidingen en borden niet vertrouwen, want ze zijn niet consistent aanwezig. Als je Route 66 zelf wil gaan rijden kun je daarom het beste een reisgids gebruiken waarin precies in staat vermeld hoe je op Route 66 komt én erop blijft. Ben je van plan om met een navigator te gaan rijden (verreweg het handigst als je niet steeds op de kaart wil kijken), dan is Route 66 Planner van Martine Piket je ideale reisgenoot. In deze Route 66 reisgids staat precies aangegeven wat je op je navigator moet invoeren zodat je Route 66 zonder problemen kunt rijden. Met Route 66 Planner kun je Route 66 in 14 dagen helemaal rijden van Chicago naar Santa Monica, maar met de in het boek opgenomen instructies je kunt er ook korter of langer over doen, dat is helemaal aan jou.