:

Wat is de geschiedenis van bewegwijzering?

Olaf van der Meer
Olaf van der Meer
2025-06-10 18:58:53
Count answers: 4
Het is dit jaar 125 jaar geleden dat er in Nederland voor het eerst sprake werd van het systematisch realiseren van bewegwijzering op de wegen. Bijvoorbeeld de reparatie van de gedemonteerde wegwijzers na de Eerste Wereldoorlog. Vanaf dat moment ging de overheid structureel bijdragen in de kosten. Niet onbelangrijk was ook de professionaliseringslag bij de ANWB met een eigen bureau in 1931. Heel veel veranderde toen halverwege de jaren ‘60 Rijkswaterstaat zich uitdrukkelijk ging mengen met het bordontwerp en de projectering van de bewegwijzering. Trendbreuk Redesign‘Redesign’- een nieuw ANWB-ontwerp voor wegwijzers met onder meer aangepaste symbolen en een open pijlvorm - was ook een keerpunt, zowel de ontwikkeling ervan vanaf 1994, als het stopzetten ervan in 2014. En last-but-not-least de aanbesteding van de bewegwijzering op rijkswegen in 2003 aan Tebodin, waardoor Rijkswaterstaat wegviel als klant van de ANWB. En na een beoordeling door de commissie Van Twist in 2010 werd besloten om een nieuwe overheidsorganisatie op te richten voor de wettelijke bewegwijzeringstaak; de Nationale Bewegwijzeringsdienst (NBd). Hierdoor stopte de ANWB na 120 jaar met de bewegwijzering.
Lars de Jonge
Lars de Jonge
2025-06-10 18:34:30
Count answers: 4
In Frankrijk startte het bedrijf Michelin, producent van autobanden en kaarten met het plaatsen van geëmailleerde wegwijzers. De Fransen namen het van de Engelsen over, die al langer zulke signalisatie aanbrachten. Vanaf 1910, bij de opkomst van de auto, startte het bedrijf uit Clermont-Ferrand ermee. In 1971 nam de Franse staat het over, vanwege de enorme toename van het autoverkeer, de toegenomen snelheid, de komst van autosnelwegen, de uitbreidende weginfrastructuur en de gewijzigde visie van het bedrijf. In veel landen werd er vanaf de jaren 60 en 70 gekozen voor uniformiteit langs de weg. Door het eengemaakte lettertype, de standaard kleuraanduiding en het goedkopere materiaalgebruik moesten de bornes Michelin eraan geloven.
Jesse von Heinrich d'Omóróvicza
Jesse von Heinrich d'Omóróvicza
2025-06-10 16:57:27
Count answers: 2
In juni 1919 plaatste de ANWB een nieuwe wegwijzer langs een fietspad op de Larense hei: de paddenstoel. De reden voor een nieuw soort wegwijzer was dat bestaande wegwijzers te groot waren voor fietspaden en van ijzer waren, en vanwege de Eerste Wereldoorlog was dat materiaal schaars en te duur. De ANWB vroeg aan bestuurslid en architect J.W.H. Leliman om nieuwe betonnen wegwijzers te ontwikkelen. Toen de ANWB in de zomer van 1919 de eerste paddenstoelen plaatste, kon het niet voorzien dat deze wegwijzers zouden uitgroeien tot een van de meest aansprekende iconen van de ANWB. De paddenstoelen werden uit nood geboren, maar zouden een symbool worden van de groei van het recreatief fietsen na 1920. Tot na 2000 bleef de ANWB paddenstoelen plaatsen. In 2003 stapte de ANWB over op rode paddenstoelen van polyester. Sinds 2010 is de Nationale Bewegwijzeringsdienst, onderdeel van Rijkswaterstaat, verantwoordelijk voor het plaatsen en onderhouden van de paddenstoelen.
Rowan van den Velde
Rowan van den Velde
2025-06-10 14:34:55
Count answers: 2
Sinds 2015 zijn wij verantwoordelijk voor de bewegwijzering langs alle openbare wegen in Nederland. Daarvoor lag deze taak bij de ANWB. 1894 | Eerste wegwijzers geplaatst Het aantal inwoners in Nederland stijgt en daarmee ook het verkeer. Worden wegwijzers eerst nog vaak lukraak geplaatst, met de ANWB aan het roer verandert dit. Vanaf 1894 worden er voor het eerst houten borden voor fietsers tussen Rotterdam en Utrecht geplaatst. Tot 2004 | De ANWB is verantwoordelijk Tot 2004 zorgt de ANWB voor alle bewegwijzering in Nederland.